Friday, June 5, 2015

Japan Travel Itinerary

Day 0 (Thu, 4/12)

21:00 Travel to KLIA

00:55 Depart to Narita from klia2

Day 1 (Fri, 5/12)

08:45 Arrival at Narita International Airport

10:00 Train to Tokyo

Check-in Ueno Hotel

Tokyo Free-and-Easy:
- Ueno Market
- Akihabara

Day 2 (Sat, 6/12)

Check out from Ueno Hotel

Travel to Nagano

Check in Hotel Abest Nagano Ekimae

Nagano city tour

Day 3 (Sun, 7/12)

Day trip winter activities at Nozowa Onsen

Day 4 (Mon, 8/12)

Check out from Hotel Nagano

Travel back to Tokyo

Trip to Mount Fuji through Lake Kawaguchiko

Check in at Best Western Tokyo Nishi Kasai

Day 5 (Tue, 9/12)

Disneyland Tokyo

Day 6 (Wed, 10/12)

Disneysea Tokyo

Day 7 (Thu, 11/12)

Check out from Best Western Tokyo Nishi Kasai

Day trip to Echigi Yuzawa Ski Resort

Travel to Narita

Check in Marroad International Hotel, Narita

Day 8 (Fri, 12/12)

Check out from Marroad International Hotel, Narita

10:00 Flight back to KUL

16:45 Arrival at klia2

Monday, January 12, 2015

Day 7 (11/12) Tokyo to Echigo Yuzawa

Hari ini kami akan check-out dari hotel untuk ke Narita, sebelum berlepas pulang. Ketika ini hujan turun renyai-tenyai dan kami berjalan kaki ke stesen Nihonbashi yang terletak tidak jauh dari Hotel Best Western, hanya kira-kira 5 minit jalan kaki.

Memandangkan masing2 membawa bagasi kami membuat keputusan untuk mengambil teksi dan pakat berjumpa di Tokyo Station. Kos menaiki teksi dari stesen kira-kira 3,000 Yen. Kami tidak perlu menunggu lama kerana teksi sedang menunggu. Ketika sampai di Tokyo Station, hujan masih turun dan kami bergegas masuk ke dalam. Kami menunggu sebentar kerana salah satu anggota rombongan telah tertinggal beg di salah sebuah teksi yang dinaiki dari Hotel Best Western. Syarikat teksi yang dihubungi akan cuba menjejaki teksi berkenaan dan akan menghubungi pemilik beg berkenaan.

Oleh kerana tiada perancangan khusus untuk hari ini, ada keluarga yang ingin mengunjungi Hard Rock Cafe di Roponggi   dan ada juga yang ingin menyambung membeli belah di Yodabashi, Akihabara. Saya bertanya di kaunter JR untuk mengetahui tempat menarik untuk dikunjungi dan menyambung sessi bermain salji bersama anak-anak. Kakitangan di kaunter JR amat baik hati menelefon beberapa station sepanjang laluan JR dan mencadangkan beberapa tempat yang tidak berapa jauh dari Tokyo. Kami dimaklumkan Echigo Yozawa merupakan tempat yang amat menarik untuk dikunjungi kerana salji yang sudah mulai turun. Perjalanan mengambil masa kira-kira 1 jam.

Walaupun tidak meletakkan sebarang harapan memandangkan sepanjang perjalanan tidak nampak banyak tempat diliputi salji. Namun begitu sebaik sampai di stesen Echigo Yuzawa, masing-masing tersenyum lebar apabila melihat kiri dan kanan stesen dipenuhi dengan salji. Juga kelihatan bukit-bukau yang sangat cantik.

Sebaik memasuki ke dalam stesen, kami terus ke kaunter pertanyaan dan bertanya tempat yang terbaik untuk kami bermain salji. Kami bertemu dengan pasangan dari Singapura yang juga sedang bercuti di Jepun, Selain kami 4 keluarga, keadaan stesen agak lengang.

Kami kemudian  menaiki teksi ke kawasan ski yang dicadangkan oleh staff tadi.

Sunday, January 11, 2015

Day 6 (10/12) Disneysea Tokyo

Oleh kerana terlupa membuat tempahan shuttle ke Disneysea, kami mencuba nasib untuk mendapatkan shuttle pagi berkenaan tapi dah penuh untuk slot 7.30 dan 8.30 pagi. Ketika kami baru hendak bergerak ke luar, shuttle yang menhantar kumpulan awal telah kembali ke hadapan hotel dan kami terus saja naik ke dalam shuttle. Alhamdulillah pemandu shuttle, bersetuju menghantar kami semua ke Disneysea, destinasi kami selanjutnya. Jika mengikut perancangan kami akan menghabiskan masa sehingga kira-kira jam 2.30 petang.

Sebaik memasuki Disneysea, kami berpecah sepertimana di Disneyland hari sebelumnya. Kawansan Disneysea juga agak luas sepertimana Disneyland. Namun begitu suasananya tidak semeriah Disneysea. Seperti semalam sebelum bermain kami memastikan anak-anak kenyang, dan kami makan bekalan terlebih dahulu.

Ketika dalam perjalanan ke permainan pertama kami terserempak dengan pasangan Mr & Mrs Incredible tapi tak berkesempatan mengambil gambar kerana mereka kelihatan sedang bergegas untuk ke tempat lain. Kami pergi terus ke kawasan Lost River Delta dan menggunakan Fast Pass untuk ke Indiana Jones Adventure. Sementara itu kami ke kawasan Arabian Coast bermula dengan menaiki Jasmine's Flying Carpets memandangkan waktu menuggu yang singkat. Seterusnya kami meneroka Sinband's Storybook Voyage yang mengisahkan pengembaraan Sinbad. Perjalanan diteruskan dengan menaiki Caravan Carousel yang jugak tidak memerlukan masa menunggu yang lama.

Oleh kerana waktu Fast Pass hampir tiba, kami kembali ke Indiana Jones Advanture. Satu permainan menaiki jeep Indiana Jones yang memakan masa kira-kira 3 minit. Kami kemudian melalui Mermaid Lagoon untuk menuju ke kawasan Mysterious Land.

Thursday, January 8, 2015

Day 5 (9/12) Disneyland Tokyo

Seawal 7 pagi semua sudah berkumpul dilobi untuk menikmati kota keriangan Disneyland yang dikatakan antara Disneyland yang terbaik didunia. Tepat jam 7.30 pagi, shuttle yand disediakan oleh pihak hotel telah membawa kami ke Disneyland. Perjalanan ke Disneyland mengambil masa tidak sampai 15 minit. Ketika kami sampai, cuaca memang sejuk, ditambah dengan angin yang bertiup. Walaupun belum dibuka, orang ramai sudah mula beratir dipintu masuk. Jangan lupa dapatkan sesalinan peta dari staff yang sedang menyapu sampah. Sementara beratur, boleh buat perancangan nak pergi lokasi mana apabila pintu dibuka.

Kami sepakat untuk membuat aktiviti mengikut keluarga masing2 dan berjumpa semula di hotel. Agak sukar untuk bergerak dalam kumoulan yang ramai memandangkan kawasan yang luas dan pengunjung yang ramai.

Sebaik masuk, perkara pertama yang dilakukan ialah mencari satu sudut dan menikmati bekalan nasi briyani dan kari ikan yang dibawa. Ingin untuk mengelakkan anak-anak meragam kelaparan. Jika tak menghiraukan kehalalan memang banyak yang boleh dimakan disana termasuk popcorn yang pasti menjadi tarikan anak-anak terutamanya apabila diletakkan dibekas yg cantik.

Wednesday, January 7, 2015

Day 4 (8/12) Nagano to Tokyo

Memandangkan masing-masing dah kepuasan bermain salji, kami mebuat keputusan untuk mengambil train awal untuk kembali ke Tokyo. Sesampai di Tokyo Station, kami membuat keputusan untuk pergi ke Mount Fuji melalui Lake Kawaguchiko. Kami memanfaatkan JR East Pass untuk meneruskan perjalanan ke Mt Fuji. Bagasi masing-masing ditinggalkan di locker yang banyak terdapat di Tokyo Station. Locker bersaiz besar berkadar 600 yen.

Perjalanan ke Lake Kawaguchiko mengambil masa agak lama. Dari Tokyo Station kami mengambil JR Chuo Line untuk ke Otsuki. Kami perlu membuat pertukan sebanyak dua kali sebelum sampai ke Otsuki. Memang agak meletihkan dan kebanyakan kami sekadar tidur sepanjang perjalanan. Tidak banyak pemandangan yang menarik di kiri kanan. Sesampainya kami di Otsuki, kami perlu tukar satu lagi train dipanggil Fujikyo Railway Line yang akan membawa kami ke Lake Kawaguchiko.

Kami sampai di Lake Kawaguchiko kira-kira jam 3 petang dan cuaca pun sudah mulai gelap. Sempat menyelesaikan solat jamak sebelum mengambil bas untuk sampai di Lake Kawaguchiko yang memakan masa kira-kira 20 minit. Kami seolah charter keseluruhan bas kerana tiada penumpang lain yang dibenarkan naik.

Sesampai di Lake Kawaguchiko kami diberi masa kira-kira 30 minit untuk menikmati pemandangan Mount Fuji yang mula diliputi salji.Selepas puas mengambil gambar dan membeli sedikit cenderamata kami menaiki bas untuk ke stesen keretapi. Jelas keletihan dan ketika sampai di Otsuki, cuaca sudah gelap dan semakin sejuk.

Oleh kerana masing-masing sudah keletihan, sebaik sampai di Tokyo Station, kami mengambil bagasi dan membuat keputusan untuk mengambil teksi untuk sampai ke hotel kami yang berikutnya iaitu Best Western Hotel Nishikasai. Jarak perjalanan mengambil masa kira-kira 20 minit dan kami perlu membayar kira-kira 2800 yen. Hotel ini terletak dipinggir bandar Tokyo dan kami memilih hotel ini kerana ia menyediakan shuttle percuma ke Disneyland.

Selepas check-in, saya sempat membeli bekalan makanan sebagai persedian untuk dibawa memasuki Disneyland. Tidak jauh dari pasaraya yang terletak dibelakang hotel, ada 2 buah restoran India. Sambil membawa barangan yang dibeli saya singgah di salah sebuah Retsoran India itu dan bertanya sekiranya mereka menjual makanan yang bersesuaian..sekurang-kurangnya roti canai atau capati. Setelah diyakinkan bahawa mereka menjual makanan kepada ramai muslim dan membeli bahan mentah yang diiktiraf halal, saya pun membeli menempah makanan tanpa ragu-ragu. Nasi briyani ayam, kari ikan, capati menjadi bekalan untuk malam itu. Restoran ini dibuka hingga jam 10 malam.

Day 3 (7/12) Nagano to Nozawa Onsen

Semua berkumpul didepan hotel seawal jam 8 pagi dan bersedia untuk pergi ke Nozawa Onsen. Mengikut perancangan kami akan menaiki keretapi, menggunakan JR East Pass untuk pergi ke Nozawa Onsen. Cuaca memang agak sejuk dan hujan renyai-renyai. Masing-masing excited untuk bermain salji.

Terdapat dua pilihan hendak ke Nozawa Onsen, sama ada menaik bas, yang memakan masa kira-kira 75 minit atau menaiki JR Iiyama Line yang memakan masa hanya 1 jam hingga ke Togarinizawa Onsen. Kami mengambil peluang menggunakan JR East Pass dan menaiki train Nagano ke Nozawa Onsen.

Sebaik keretapi bergerak meninggalkan bandar Nagano, tidak sampai 10 minit pemandangan luar sudah kian bertukar keputihan dan kawasan perkampungan mula diliputi salji. Pemandangan yang sangat unik dan membuatkan anak-anak melompat keriangan tidak sabar untuk bergolek diluar.

Sebaik sampai ke stesen perhentian, Togarinozawa Onsen, salji sedang turun dengan agak lebat dan persekitaran stesen dipenuhi dengan salji hingga sukar untuk berjalan. Oleh kerana persekitaran dipenuhi salji, pada mulanya kami tak pasti hendak kemana untuk meneruskan perjalanan ke Nozawaonsen.

Jika tidak nampak bas yang sedia menunggu di stesen berhampiran, pasti semua meneruskan aktiviti bergolek bermain salji ditepi landasan. Kami bergegas menuju ke tempat menunggu yang mana bas yang membawa kami ke Nozawaonsen dan sedia menuggu dan mengarahkan kami agar cepat2 menaiki bas. Tambang bas dewasa adalah 300 Yen.

Perjalanan seterusnya menaiki bas memakan  masa kira-kira 20 minit. Ketika kami sampai di Nozawaonsen, hampir keseluruhan kawasan dipenuhi salji tebal. Salji pun sedang turun dengan agak lebat. Bagi anak-anak yang bermain salji buat pertama kali, peluang ini tidak dilepaskan begitu saja. Pelbagai aksi dirakam tanpa menghiraukan keadaan cuaca dan penduduk yang lalu lalang. Oleh kerana cuaca agak sejuk, kami cuba mencari perlindungan untuk memanaskan badan. Sebahagian dari kami meneruskan perjalanan untuk mencari kawasan yang sesuai untuk bermain salji. Diberitahu oleh penduduk tempatan untuk menaiki kawasan bukit yang lebih sesuai untuk bermain salji

Setelah puas bermain salji, tiba masa untuk pulang memandangkan cuaca akan gelap menjelang jam 4 petang. Kami kemudiannya menaiki bas untuk pulang ke stesen keretapi Nozawa. Cuaca masih dihujani salji dan pemandu memandu bas dengan begitu berhati-hati. Sesampai di stesen keretapi, masing-masing mengambil kesempatan terakhir sebelum bergerak pulang ke Nagano. Tidak lama kemudian keretapi pun sampai dan kami bergerak pulang ke Nagano dengan seribu satu kenanagan yang pastinya tidak dapat dilupakan bagi anak-anak. Akhirnya tujuan utama ke Jepun untuk bermain salji telahpun tercapai.

Sampai kembali di Nagano kira-kira jam 3.30 petang, kami terus balik ke hotel memandangkan pakaian masing-masing dah basah akibat bermain salji. Bagi anak-anak mungkin masih tidak puas dan kalau boleh nak tinggal lebih lama di Nozawaonsen.

Jika mengikut perancangan asal memang nak stay di Nozawaonsen, memandangkan ia merupakan tarikan utama di Nagano dan terkenal antara kawasan resort ski yang terbaik. Namun oleh kerana kadar sewa bilik yang agak mahal, kami membuat keputusan menginap di Nagano yang menawarkan kadar sewa bilik yang agak murah berbanding Tokyo.

Tiada aktiviti khas diwaktu malam. Kami hanya mengunjungi pasaraya yang masih dibuka. Kebanyakan pasaraya di Nagano tutup seawal jam 7.30 malam.